Euroopa Liidu kaasseadusandjad (nõukogu ja Euroopa Parlament) on nüüd vastu võtnud oma vastavad seisukohad Euroopa Komisjoni kavandatud EUDR-i muudatuste kohta (allikas: Euroopa Komisjon). See tähendab, et nad saavad ametlikult alustada institutsioonidevahelisi läbirääkimisi (“kolmpoolseid kohtumisi”) lõpliku kokkuleppe saavutamiseks.
Mõlema kaasseadusandja volitused on kooskõlas mitme põhielemendiga: 12-kuuline edasilükkamine kõigile ettevõtjatele, mitmed lihtsustamismeetmed, mis on suures osas kooskõlas komisjoni ettepanekuga (ja mõnel juhul lähevad sellest kaugemale), ning nõutav EUDR-i läbivaatamine 2026. aasta aprilliks, et hinnata mõjusid ja vajadust edasiste kohanduste järele. Siiski on endiselt mõningaid lahknevusi, eelkõige parlamendi ettepanek jätta trükitööstus määruse kohaldamisalast välja. Samuti ei ole varem pakutud 4. riskikategooria (“riski puudumine”) läbirääkimiste all ja seda ei arutata.
Arvestades kahe seisukoha lähedust ja komisjoni vahendavat rolli, eeldatakse, et läbirääkimised kulgevad suhteliselt sujuvalt ja lõppevad kavandatud aja jooksul – võimalik, et kahe kohtumise ajal, mis on praegu kavandatud 1. detsembri algusnädalale. See muudab väga tõenäoliseks, et 12-kuuline edasilükkamine kinnitatakse kõigi operaatorite jaoks (ametliku heakskiidu saamise eel), mis sisuliselt kaotab komisjoni pakutud armuaja (grace period) suurtele ja keskmise suurusega operaatoritele. Tõenäoliselt lepitakse kokku ka täiendavates lihtsustustes, mis on üldiselt kooskõlas komisjoni lähenemisviisiga. Mõned parlamendi täiendavad ettepanekud võivad olla arutelu teemaks.
Ajakava on endiselt tihe: kui esialgne kokkulepe on saavutatud, peavad selle veel ametlikult heaks kiitma mõlemad institutsioonid – parlament (eeldatavasti umbes 15. detsembril) ja nõukogu (eeldatavasti umbes 18. detsembril). EUDRi muudatuste lõplik kokkulepe tuleb avaldada Euroopa Liidu Teatajas enne 30. detsembrit, et need kavakohaselt jõustuksid.
Euroopa Liidu Nõukogu seisukoht
19. novembril 2025 võttis EL Nõukogu (ELi liikmesriigid) ametlikult vastu läbirääkimisvolitused EUDRi läbivaatamiseks. Selle volituse kohaselt teevad nad ettepaneku lükata EUDRi kohaldamise kuupäeva kõigi operaatorite jaoks edasi, nihutades jõustamise keskmiste/suurte operaatorite puhul 30. detsembrile 2026 ja mikro- ja väikeste operaatorite puhul 30. juunile 2027.
See läbirääkimisvolitus hõlmab ka hoolsuskohustuse protsessi lihtsustamist ning komisjoni algselt pakutud lihtsustamismeetmete säilitamist ja täiendamist, mis hõlmavad järgmist:
- nõutava hoolsuskohustuse avalduse esitamise kohustus ja vastutus lasuks ainult ettevõtjatel, kes toote esmakordselt ELi turule viivad;
- tarneahela järgmise etapi ettevõtjad ja kauplejad ei peaks enam esitama eraldi hoolsuskohustuse avaldusi, vaid esimesed tarneahela järgmise etapi ettevõtjad peavad säilitama ja edastama esialgse avalduse viitenumbri;
- mikro- ja väikesed esmased ettevõtjad esitaksid ainult ühekordse lihtsustatud deklaratsiooni;
- mikro- ja väikestel esmastel ettevõtjatel oleks vaba valik esitada kas maatükkide geolokatsioon või maatükkide postiaadress.
Nõukogu tegi Euroopa Komisjonile ka ülesandeks viia 30. aprilliks 2026 läbi regulatsiooni läbivaatamine, milles hinnatakse EUDRi mõju ja halduskoormust ettevõtjatele, eriti väikestele ja mikroettevõtjatele. Vajaduse korral peaks läbivaatamisega kaasnema seadusandlik ettepanek.
Allikad: Consilium ja Consiliumi seisukoht
Euroopa Parlamendi (EP) seisukoht
26. novembril 2025 võttis EP ametlikult vastu läbirääkimisvolitused EUDRi läbivaatamiseks.
Oma volituste kohaselt hääletas EP EUDRi rakendamise üheaastase edasilükkamise poolt, kusjuures suurettevõtted peavad määrusega vastavusse viima 30. detsembriks 2026 ja mikro-/väikeettevõtted 30. juuniks 2027. Edasilükatud kuupäev kehtib kõikidele valdkondadele, mis on kooskõlas Euroopa Liidu Nõukogu seisukohaga ja millega luuakse kõigile ettevõtjatele ühtne pikendatud ajakava.
See läbirääkimisvolitus kehtib ka hoolsuskohustuse protsessi lihtsustamise kohta, säilitades ja täiendades komisjoni ja nõukogu algselt kavandatud lihtsustamismeetmeid, mis hõlmavad järgmist:
- hoolsuskohustuse avalduse esitamise kohustus peaks lasuma ettevõtetel, kes esimesena asjaomase toote ELi turule toovad, mitte ettevõtjatel ja kauplejatel, kes seda hiljem turustavad;
- mikro- ja väikesed esmaettevõtjad peaksid nüüd esitama ainult ühekordse lihtsustatud deklaratsiooni. Volitus laiendab „mikro- ja väikeste esmaste käitlejate” määratlust, kuid jätab sellise üksuse asutamise alles ainult riigis, mis on liigitatud madala riskiga riigiks;
- mikro- ja väikestel esmastel käitlejatel oleks vaba valik esitada kas maatükkide geolokatsioon või maatükkide postiaadress;
- EUTR kehtib kuni 31. detsembrini 2029 EUTR-is määratletud puidu ja puittoodete suhtes, mis on toodetud enne 29. Juunit 2023 ja turule lastud alates 30. detsembrist 2026;
- järgmiste toodete väljajätmine EUDRi kohaldamisalast: trükitud raamatud, ajalehed, pildid ja muud trükitööstuse tooted; käsikirjad, masinakirjad ja plaanid.
EP taotles lihtsustamise läbivaatamist 30. aprilliks 2026, et hinnata seaduse mõju ja halduskoormust. Vajaduse korral peaks sellele järgnema seadusandlik ettepanek.
Allikad: Euroopa Parlament ja parlamendi vastuvõetud muudatusettepanekud (seisukoht)